Cercetaşii
Cercetaşii fac parte din ramura verde a Asociaţiei Cercetaşii Munţilor şi se adresează tinerilor cu vârsta cuprinsă între 12 şi 17 ani. Această ramură funcţionează pe baza a cinci dimensiuni care definesc cadrul jocului cercetăşesc:
- Natura care este locul tuturor activităţilor, fiind esenţială pentru tânărul dornic de aventură;
- Patrula care presupune organizarea cercetăşească a tinerilor;
- Legea care este un reper important în constituirea propriei vieţi;
- Angajarea care se bazează pe onoarea şi pe cuvântul tinerilor;
- Spiritul civic prin care se sublinează faptul că toţi jucăm un rol important în comunitatea din care facem parte.
Unitatea de bază a cercetaşilor este Patrula, care este formată din 5-8 membri, are un şef de patrulă, un steag, un strigăt, un motto şi un caiet de aur în care se scrie despre toate activităţile şi întâlnirile pe care le întreprind. În momentul în care într-un grup există două sau mai multe patrule, se formează o trupă care este condusă la rândul ei de un şef de trupă ajutat de doi sau mai mulţi asistenţi.
Din momentul în care un tânăr doreşte să devină cercetaş el trebuie să împărtăşească următoarele virtuţi:sinceritate, devotament şi curăţie.
La fel ca şi lupişorii şi puii de lup, cercetaşii trebuie să parcurgă anumite etape de progres în trupă. Acestea sunt:
- Noviciatul – este perioada de observare cuprinsă între 2-3 luni, moment în care tinerii descoperă din interior cercetăşia, legea şi principiile;
- Aspiraţia de a deveni cercetaş – tânărul îşi exprimă dorinţa de a deveni cercetaş după ce este convins că este ceea ce îşi doreşte;
- Momentul în care devine cercetaş – în această etapă tinerii deţin un post/functie în patrulă, prin care progreseaza si prin care contribuie la bunul mers al micii comunitati ( patrula) şi încep să se pregătească pentru următorul pas;
- Promisiunea – este momentul în care tinerii îşi încep adevărata viaţă cercetăşească şi devin responsabili;
- Clasa a II a – etapa în care cercetaşii devin „piloni ai patrulei”;
- Clasa I – această etapă cere o pregătire mai îndelungată, iar în urma obţinerii clasei I, cercetaşii devin „pilonii trupei”;
Natura este cadrul în care cercetaşii se întâlnesc, au activităţi şi progresează, aceasta reprezentând un spaţiu în care băieţii învaţă să devină responsabili şi descurcăreţi. În acest cadru cercetaşii îşi pot dezvolta abilităţile de observare şi de inventivitate prin diferitele activităţi pe care le întreprind: construcţii, olimpiade, concursuri, Marele Joc, explorare, veghile în jurul focului etc.